Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

woensdag 1 juni 2011

Klussen en handleiding

Ik heb meegeholpen met klussen in ons aanstaande huis. Ik heb plintjes afgemeten en gezaagd. Ik was lekker bezig in de keuken, maar 1 deel van de plint begreep ik echter niet. Langs alle muren tot aan de deur, ik moest ophouden bij de deur (maar wel een 45 graden bocht zagen) en hierna weer verder na de deur. Ik heb geloof ik 3x gezegd en dat ik het niet begreep, maar hier bleek een verschil in denkwijze: de Nederlander (in dit geval gerepresenteerd door mij) wilde graag alles afwerken met een plint, dus ook voor de deur, terwijl de Noorse denkwijze pragmatisch is: daar waar er een spleet zichtbaar is tussen parket en wand (doordat parket voor de wand ophoudt) daar monteer je een plint. Maar als een deel parket strak onder de wand geschoven is worden, dan is er geen spleet zichtbaar en heb je op die plek dus ook geen plint nodig.

Soms heb je van die uitvindingen waarvan je denkt: hoe zijn de mensen op het idee gekomen. De duurste koffie ooit is een koffiesoort die wordt uitgepoept door katten. Dat lijkt me zonder twijfel hele dure koffie, die boon terugvinden in de kattenpoep lijkt me nog het makkelijkste deel, maar de kat die boon laten opeten...
En zo heb ik al een paar dingen gekocht in Noorwegen waarvan ik denk: waarom nou? Tegenwoordig moet je in Nederland al veel nalezen voordat je het koopt, maar in Noorwegen schrijven ze het ook nog eens in het Noors:
Majones. Niet opgelet, er stond het woordje "lett" in de buurt. Lichte mayonaise dus, zonder vet. Maar mayonaise HOORT vet en eieren als ingredienten te hebben, anders is het geen mayonaise. En inderdaad, het smaakte naar flauwe boter.
Solo: de Noorse variant van Fanta en Orangina. Wij vinden dat een lekkere frisdrank, behalve als ik weer eens ongelezen een suikervrije variant in mijn mandje heb gelegd. Nu is het in het "dieren en insektenrijk" heel gewoon dat een dier opvallende signaalkleuren heeft, enkel en alleen om aan te geven: "eet mij niet, want ik ben niet lekker".

Maar waarom is dat nu niet verplicht voor mensen, door bv een opvallende dop, of gevaartekens



Zoetzure augurkschijfjes dan. Ik had er helemaal trek in, wat kan daarmee mis gaan? De pot ziet er nagenoeg hetzelfde uit als in Nederland. Zit ik dit thuis te eten, heb ik de pot erbij gepakt om te kijken wat erin zit. Kryder (= kruiden). Kruiden als zout is logisch, maar ik proef komijn boven alles uitkomen. Opnieuw poept bij mij dan de gedachte op: wie verzint er nu zoiets? Dat moet wel een wanhopige producent van augurkschijfjes zijn geweest in een kommune waar het verboden is eten weg te gooien, en waar net per ongeluk een zak komijn in een vat met 10.000 liter augurkschijfjes is gevallen. Nu zijn er in Noorwegen ook enkele e-colli augurken aangetroffen, dus tegenwoordig was ik zelfs mijn zoetzure augurken voor consumptie.

Heeft iemand al eens geprobeerd een blik open te maken met de blikopener van Ikea? Ik had al een paar keer wat pogingen ondernomen, maar pakte al snel mijn zwitsers zakmes met blikopener. Maar nu kon ik mijn zakmes niet zo snel niet vinden en mijn aardappels lagen inmiddels gaar op mijn bord dus de IKEA opener en ik waren tot elkaar veroordeeld. Met de instelling: "het moet mogelijk zijn, anders mag je dit niet verkopen" heb ik 5 minuten geworsteld met blik en opener. Hierna heb ik een mes gepakt en deze meerdere keren door het blik heen geslagen. Eindelijk kon ik warme erwten en afgekoelde aardappels eten.
Dit is niet allemaal typisch Noors, deze uitdagingen vind je ook gewoon in Nederland. Maar die blikopener hield me toch wel bezig. Hoe kan een bedrijf als Ikea nu een opener verkopen die echt gewoon helemaal niet werkt, ook al is deze maar 2 EURO. Ik had het idee om met opener en een blik naar Ikea te gaan, maar ik voelde toch een soort nattigheid. Ben ik dan echt de enige met dit probleem? Gegoogled op "blikopener Ikea", lees ik dat er blikopeners zijn waarbij je niet in het deksel moet snijden maar in de zijkant. Ik pak het geruineerde blik erwten erbij en ik snij probleemloos de bovenkant eraf. Typisch gevalletje RTFM dus. Een auto van 50.000 EURO stap ik in en rij weg, maar een blikopener van 2 EURO moet ik eerst de handleiding lezen.

En Elk? Nee, dat gaat niet goed. Op foto's in het nieuws gezien dat er 1 door een beer opgevreten langs de weg lag en 1 door een auto aangereden. Weer 2 kansen minder dus. 
Het gaat overigens opvallend goed met Orientering. Wekelijks verbreek ik mijn PR. 2 weken geleden had ik nog 2 uur nodig, vorige week 1 uur. Deze week slechts 0,5 uur en er waren nu zelfs mensen langzamer dan ik. Mijn tijden volgen een soort inverse wet van Moore, iedere week de helft. Volgende week bij de 10 besten en over 2 weken dus wereldkampioen. Ik zoek nog sponsers. Iemand geintereseerd ;-) ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten