Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

donderdag 6 oktober 2011

Spinnen

We zijn weer thuis in Capelle aan den IJssel deze week. Althans, thuis... het huis is ons bekend, daar hebben we al 2 jaar gewoond en het is nog steeds van ons. Maar eigenlijk zijn we hier op vakantie. En in vergelijking met het huis in Noorwegen is het LUXE vakantieverblijf... De kachel kun je aanzetten zonder hakbijl, koken in een geweldige praktische en mooie keuken, douchen in een zalige douche en een bed zo groot dat je erin kunt verdwalen.
Maar ... we zijn niet de enige die genieten van dit huis. Blijkbaar is er genoeg ongedierte om te eten want er kruipen nogal wat gedrochten rond. Femke had net voor onze komst al een klein huisdier uit haar wastafel gehaald. Ikzelf was net gereed om op het toilet te gaan zitten toen ik een tweede grijze huisspin onder mijn toekomstige zitplaats ontdekte. En nu ben ik niet heel angstig aangelegd, maar met mijn ondergoed op mijn enkels heb ik het dier toch eerst gadegeslagen. Maar hij bleek reeds overleden.
Er hing een derde onder de koelkastdeur, ingeweven en opgetrokken. Alle overleden exemplaren waren van een indrukwekkend kaliber die zich niet snel gewonnen zouden geven. Wat speelt zich hier af als we er niet zijn en hoe groot moet het monster zijn die hiervoor verantwoordelijk was?
We hebben zwarte tegels beneden, dus voor de zekerheid trokken we maar slippers aan als we naar beneden moesten in het donker.

Op woensdagnacht was de strijd der titanen. Ik kwam laat thuis en er heerste een bijna voelbare spanning in het huis. Ik zette voorzichtig het licht aan en hoorde wat lopen. Stilte. Plotseling weer getrippel. Gelukkig heeft ons huis veel witte muren die zich makkelijk laten afspeuren. En daar was ie dan: boven de koelkast was een duidelijke zwarte vlek zichtbaar. Samen met poten was ie enorm. Het was me duidelijk dat hierbij de truck met "een glas eroverheen en kaart eronderdoor" niet ging werken.
Snel heb ik de stofzuiger gepakt en terwijl het gedrocht keek wat er allemaal gaande was in de kamer ben ik met de lange stofzuigerslang op hem af geslopen. De tarantula voelde nattigheid en probeerde te ontsnappen, maar al snel woei er een orkaankracht rond zijn 8 poten. Met 2 poten los heeft ie de stofzuigerstang beetgepakt en probeerde mij in een houtgreep te nemen maar uiteindelijk trok de zuigkracht hem los van de muur. Maar nog gaf goliath zich niet gewonnen. In de slangopening hield ie zich nog een tijdje met 8 poten tegen, maar toen ik de zuigkracht opvoerde naar 1400Watt is deze met spinnijdige ogen uiteindelijk naar binnen geschoten. In de stang voelde ik deze zwaargewicht duidelijk tegen de kanten aanbotsen en ik had het idee dat ie toch nog probeerde naar buiten te kruipen.
Hierna snel de zuigmond afdekken met tape en de stofzuiger uitzetten, waarna de rust midden in de nacht wederkeerde.

En dan te bedenken dat daar waar je 1 spin vindt, er meestal 2 zijn...
brrrrr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten