Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

zondag 4 september 2011

Temperatuur en langzaam bewegen

Nu verbaasde ik me al dat de temperatuur van het zwemwater onlangs "goed" tot "warm" was hier in Noorwegen, maar ik spreek regelmatig collega's die het over 21 graden hebben in de rivier, 19 graden tot 1 meter diep etc. 
Als Nederlander hebben we 3 soorten zwemtemperaturen: koud, goed en warm. Dit wordt gemeten met het lichaam door direct contact met het water en we communiceren dit veelal met lichaamstaal aan anderen door
-         zodra we boven water komen en we schreeuwen betekent dit veelal koud (met grote kans "te koud") water
-         het verzoek "kom er maar in, het is best lekker" wat inhoudt dat de eerste schok koud is, maar na even wennen goed is
-         "lekker" = warm.

Maar wat is het geheim van de Noren? Waarom 21 graden en niet 22 graden, of 19,5?
Omdat de Noren ook echt de temperatuur meten. Direct na de duik wordt het water gemeten met een thermometer. Ze houden zonder meer van temperaturen, op ons vakantieappartement in Hovden hangen 2 thermometers 50 cm naast elkaar.
Maar ook wij hebben onze thermometers meegenomen. Liefkozend noemen we deze al jaren ons “mannetje”. Mannetje kleedt zich in zwembroek als het warm is, heeft veel kleren aan en een muts op als het koud is en heeft een paraplu bij zich als het regent.
Maar ons mannetje spreekt duidelijk nog geen Noors, want onlangs kwam het met bakken uit de hemel en vond mannetje het voldoende om zonder jas naar buiten te gaan. 




Onlangs heb ik meegedaan aan een estafettewedstrijd oriëntering. Ik had me bewust niet ingeschreven omdat ik vind dat mijn snelheden wat tegenvallen, maar gezien mijn prestaties werd het toch wel op prijs gesteld dat ik meedeed. 
Welke prestaties vroeg ik? Ik doe er gemiddeld 2-3 keer zo lang over als de Noren. Zelfs met Roland was ik nog in staat om naar het zuiden te lopen terwijl we naar het noorden moesten. Ja, maar volgens Steinar vind ik wel altijd alle posten. En ja, dat klopt wel.
Logisch was ik ingedeeld in het team wat niet zoveel kansen maakte en moest ik als laatste starten. Twee uur later kreeg ik een hand van de organisatie dat ik de laatste deelnemer was die binnen kwam… Iedereen was al weg, maar, vraag niet hoe, opnieuw alle posten gevonden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten