Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

zaterdag 2 april 2011

Het vertrek



donderdag 31 maart 2011.
's ochtends om 6:20 vertrokken vanuit Capelle aan den IJssel. Ondanks dat de fiets op het dak van de fiat stond, had het autotje er geen moeite mee om af en toe met 130km/uur er lekker aan te trekken. Misschien had het ermee te maken dat er een zuidwesterwind stond? Met 54 pk had ik hiermee een extra duwtje in de rug de hele dag.

De weg naar Hirtshals in Denemarken verilep volgens alle vooroordelen: Naar Utrecht toe veel verkeer + langzaam rijden, hierna geen problemen tot aan de Duitse grens. Direct over de grens beginnen de traditionele Duitse wegwerkzaamheden (strasseschade), met als klapper het stuk tussen Bremen en Hamburg. Gelukkig geen files meer.
In ieder geval was ik om 17:40 in Hirtshals terwijl de boot om 20:45 ging laden. Nou, ruim op tijd dus...

Maar, ik was wel te hoog. de reis was 44 EURO, maar met fiets op het dak moest ik 105 EURO bijbetalen. Fiets eraf halen en achter de auto zetten mocht niet. Ik mocht hem wel plat op het dak leggen. Nou... met 30 minuten werk is dat snel verdiend, spanbanden en touw had ik gelukkig al meegenomen in het geval dat mijn fiets extra ondersteuning nodig zou hebben onderweg.


Nu ja zeg.... Hoe bedoelt u "te hoog", "geen plaats", "bijbetalen"?
De boot is nog niet voor de helft vol. Dekken gaan helemaal niet naar beneden.
Dit vind ik wel zonde van mijn tijd geweest mevrouw Colorline.
Nou ja. Verder vertrok de boot op tijd en heb ik op de luxe stoelen op dek 9 naar een in het Noors ondertiteld Engels programma gekeken. Omdat ik hier niet geboekt had, had ik geen hoofdset, maar het lezen van de ondertiteling gaf weinig problemen.

00:45 uur aankomst in Kristiansand. Bij de douane kies ik de verkeerde rij. Was wel de kortste, maar dit was aangifte goederen, dus moest ik alsnog lang wachten. Nee meneer de douanier, sorry verkeerde rij gekozen. Aha, ingen problem. Ik mocht doorrijden, maar hierna werd ik alsnog uit de rij gevist en mocht ik alsnog mijn verhaal doen. Alle auto's met slechts 1 persoon leken te worden onderzocht, zo ook ik. Wat kom ik doen? Heb ik drugs meegenomen? Wat zit er in die koffer? Enfin, je weet dat je onschuldig bent, maar het geeft toch altijd een raar gevoel.

Snel naar hotel Norge in Lillesand. Can you speak English sir, I don't speak Norwegian.
Hahaaaa, jeg er i Norge, så jeg vil bare snakke Norsk... Du jobber i Norge så du må ...
Ach laat maar zitten... ik wil slapen. Engels is ook goed...
Sov godt ...


De volgende ochtend om 8:20 uur vertrekken naar Birkeland. Volgens de kaart ca 20km rijden. Het werden er 110...
Het bord in Birkeland vertelde dat de weg was afgesloten. OK, dan pak ik de fv229 wel. Via de E18 naar de fv229, maar er is geen afslag. Doorrijden en hierna terugkeren naar de 229. Het weggetje was een grussveg. Hmmm, zouden ze dit wel sneeuwvrij houden? Ik heb geen winterbanden. Het eerste stuk zag er goed uit, maar na zoæn 6 km volgde er toch wat ijzige stukken. En ik was nog geeneens over het hoogste punt heen. Ik zag me al bellen naar mijn Noorse baas: sorry, ik heb 1100 km gereden, maar ik zit 5km voor Birkeland tussen twee heuveltjes gevangen. Nee, geen gezichtsverlies leiden de eerste dag, dus terugkeren.




En zo heeft ieder nadeel weer zijn voordeel: IKEA Kristiansand in Høvåg ontdekt. Hier kan ik in ieder geval in mijn eerste levensbehoeftes voorzien: ontbijtje en avondeten met kjøtt boller.
8:20 vertrokken en rond 10:00 uur kwam ik dan eindelijk aan voor mijn eerste ontmoeting bij mijn nieuwe werkgever. Ze vonden mijn rit deze ochtend erg vermakelijk, vooral omdat er een omleiding schijnt te zijn van 3 km...
Maar goed, het duurde weliswaar lang, maar ik was er wel... en ik had 3 watervalletjes gezien. 

1 opmerking:

  1. Leuk verslag Ben !

    You made it !! gefeliciteerd !
    Zal zeker je blog volgen.

    Gaby

    BeantwoordenVerwijderen