Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

maandag 11 april 2011

Cultuurschok

Zelf heb ik altijd het gevoel goed bezig te zijn als ik mij op mijn fiets verplaats, milieubewust en het draagt enigszins bij aan mijn conditie. Zo heb ik nu al probleemloos 2x de silo's in het bedrijf beklommen, waarbij ik, eenmaal boven aangekomen, beter Noors produceerde dan mijn collega.
Al een aantal keren over de E402 naar Lillesand gefietst. Meerdere mensen hebben me gezegd dat dit een erg drukke weg is sinds de snelweg E18 is neergelegd en dat ik vooral moet oppassen. De drukte was mij nog niet opgevallen, dus ik heb de passerende auto's eens geteld en ben de tel kwijtgeraakt. Niet omdat er zoveel auto's passeren, maar dat ik na een halve weg een soort was vergeten dat ik die paar moest tellen. Ik schat dat er in 30 minuten 15 auto's heb gezien.

Maar vandaag kreeg ik toch mijn eerste echte cultuurschok.
Als hollander staat mijn fiets altijd binnen in de garage en zelfs daar altijd op slot. Als ik naar mijn vorige werkgever fietste, dan stond mijn fiets in Gouda in een afgesloten ruimte en standaard op 2 sloten vast. En als ik naar de winkels fietste, dan werd mijn fiets op 3 sloten verankerd.
Dat het hier in Noorwegen anders was, daarvan had ik al het vermoeden. Vanochtend voor het eerst de fiets naar de zaak genomen. Het fietsenhok zag er inbraakgevoelig uit, het is alleen een afdak zodat de fietsen niet nat worden.
Eenmaal binnen zie ik dat er geen enkele fiets op slot staat. Erger nog, ik zie op geen enkele fiets een slot gemonteerd. 

Ik neem me voor aan dit vertrouwen te gaan wennen. Voorzichtig kijk ik om me heen en zie verder niemand. Snel zet ik mijn fiets op (slechts) 1 slot vast en ga werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten