Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

dinsdag 5 april 2011

De eerste werkweek

1 april - 5 april

Vrijdag 1 april was mijn eerste werkdag. Het is nog een relaxte dag. Veel handen geschud en veel mensen gesproken. Ook in Noorwegen kennen ze het fenomeen dat je op 1 april grapjes met elkaar maakt. Ik heb 1 groot voordeel: ik begrijp er niets van ;-) Ben overigens wel blij dat ze niet raar opkeken dat ik voor de deur stond heden ochtend...
Vandaag met Arve 2 appartementen bekeken en degene met het fraaiste uitzicht genomen. Het oppervlak valt me reuze mee, kamer, keuken, douche en slaapkamer zijn aanwezig. Hier 's avonds mijn intrek genomen. Het was koud binnen, ik heb gezocht naar de verwarmingen, maar ik kan er maar 1 vinden in de huiskamer. Deze laat ik dan maar aanstaan, misschien kan ik dan morgen zonder jas binnen zitten.
Huis aan de voorzijde


Huis aan de achterzijde.

Zaterdag is het de hele dag mistig en koud. Binnen is het inmiddels aangenamer geworden qua temperatuur, maar voor de winter lijkt me 1 verwarming toch wel erg weinig.
Ik gebruik de zaterdag om alle meegebrachte elektronica te laten werken en om wat boodschappen te doen.
Het appartement zou zijn uitgerust met "alt du trenger", ofwel, alles wat je nodig hebt. Ik vond geen koffieapparaat, koffie trenger ze blijkbaar niet in Birkeland. Maar koffieapparaat of niet, ik heb mijn eigen senseo mee...inburgeren heeft zo zijn grenzen natuurlijk. Ik hoop dat Geert Villeres hier geen moeite mee heeft.
Er is hier wel televisie. Althans, er staan hier 4 apparaten, evenzoveel afstandsbesturingen + een satellietschotel buiten. Bij het aanzien van al deze apparaten zakt de moed me in de schoenen. Volgens de eigenaar hoef ik alleen nog maar een kaart te kopen en dan werkt het. Ik probeer het te geloven, maar zie al vanuit mijn ooghoeken dat een router me verleidelijk toeknippert. Mijn eigen meegebrachte wireless verbinding heb ik in enkele minuten verbinding met internet. Eens kijken...www.uitzendinggemist.nl...

Maar goed, nu  ben ik in Noorwegen en zit ik nog steeds binnen. Ik kan het niet maken om niets buiten te doen. 's Middags uiteindelijk toch maar de fiets van de Panda afgehaald en uitgeprobeerd. Meteen maar de bergen in gefietst en weer terug. Er ligt nog erg veel sneeuw overal...
Omhoog fietsen ging uiteraard niet snel, maar naar beneden ook niet. De Noren strooien grit om de wegen ruw te houden in de winter. Na de winter zuigen ze het grit op en zijn de wegen schoon. Maar nu ligt al het grit er nog en ga ik kruipend met gloeiende remmen naar beneden. Ik vrees dat mijn velgen zo binnen een jaar aan vervanging toe zijn. Toch maar eens denken aan een fiets met schijfremmen.

Zondag is het een prachtige dag. Veel zon. 's Middags naar Lillesand gefietst over de 402. Het is zalig weer en Lillesand is een leuk stadje met witte huisjes aan het water. Ik draai me om en zie opeens dat ik voor het hotel zit waar ik gisteren geslapen had. Toch weer het bewijs: met de fiets was het toch sneller was geweest op vrijdag naar de zaak..


In Lillesand mijn bidon leeg gedronken en weer terug gefietst

Hierna nog even rond Birkeland zelf gefietst. Birkeland is met 2500 inwoners een soort regiostadje. De omgeving is zeker fraai te noemen.


wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten