Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

zondag 31 juli 2011

Warm, warmer, warmst

Na enkele weken met wisselvallig weer is het nu enkele dagen behoorlijk zonnig. Maaike heeft haar Noorse cursus bij Wim en Kari in Vigeland afgesloten en beheerst momenteel de taal in zoverre dat we niet meer in het Noors over haar kunnen praten als ze erbij is. Ze begint gewoon mee te praten. Nog wel in het Nederlands, maar het begin is er...

Na het afscheid zijn we zijn via een landelijke weg teruggereden naar Birkeland. Voor Noorwegen leek me een airco overbodige luxe, maar ik heb toch 1,5 uur gekeken of ie het boven de 58° Noorderbreedte nog deed . Heerlijk.
Onderweg weer even gestopt bij de rivier die vorige week nog redelijk gevuld was door de regen. Nog altijd een mooie rivier, maar er stroomt beduidend minder water doorheen.

In het appartement viel het met 29 graden nog mee vandaag, maar met alle blinderingen naar beneden besloten we toch maar naar buiten te gaan.
De laatste 2 keren dat ik had gezwommen in Noorwegen was onder de Folgefonnagletsjer in Odda en in de Nisse in april, een meer van 200m diep. Sindsdien verbaas ik me altijd weer over dat de Noren gewoon zonder wetsuite durven te zwemmen. Die mensen zijn gehard tot en met...
De temperatuur wint het echter van deze ervaringen en we besluiten bij het water verkoeling te gaan zoeken. We rijden naar de Berse, een meertje bij Birkeland wat geen verbinding heeft de rivier. Maaike bedenkt zich niet en ligt binnen enkele seconden in het kraakheldere water. Wantrouwend loop ik naar het water en enkele centimeters voor de waterlijn krommen mijn tenen al als een soort Pavlov effect op. Toen ik in april hier kwam was dit meer nog compleet dichtgevroren. Voorzichtig voelend moet ik konstateren dat het warempel een HEERLIJKE watertemperatuur is en enige seconden later lig ook ik in het water. We zijn samen even naar het platformpje gezwommen en na uurtje poedelen zijn we weer huiswaarts gegaan.
Wauw, warm water in Noorwegen, dat had ik in ieder geval niet verwacht.
Maar...zo leuk, zo dichtbij en nog altijd erg lang licht, dus om 21:30 lagen we weer in het water, maar nu met duikbril, snorkel en flippers. En 23:00 uur zaten we aan de thee thuis, tevreden, want we hadden zelfs visjes achterna gezeten onder water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten