Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

woensdag 27 juli 2011

Klagen over het weer in Noorwegen

Het is momenteel 20:02 uur, 36,7 graden buiten en 28,3 graden binnen. Ik werk op een fabriek waar er regelmatig een vloeibare glasmassa boven mijn hoofd stroomt. Waarvoor kozen wij ook alweer Noorwegen en niet bv Frankrijk? Het had iets te doen met het koelere klimaat in Noorwegen....


De Noren lijken in sommige opzichten opvallend veel op Nederlanders, ze kunnen lekker mopperen over het weer. Nu beschouw ik mijn verhuizing naar Noorwegen als 1 grote vakantie en in die vier maanden dat ik hier nu vakantie vier is het gemiddeld gezien heel lekker weer geweest. De gemiddelde Noor kijkt qua vakantie echter naar de laatste 3 weken en die zijn inderdaad wat vochtig te noemen. Wat vinden ze dan van de energieprijzen? Ja die zijn natuurlijk te hoog. En de watervallen dan? En wat doe je in de winter? De watervallen vinden ze prachtig en in de winter willen ze allemaal skieen. "Dus heb je veel neerslag nodig" zeg ik. "Dan dalen de energieprijzen, heb je mooie watervallen en kun je skieen in de winter". Mijn collega die net terug is van vakantie staart me zijn blauwe ogen vol onbegrip aan. Nee, af en toe maak ik geen vrienden.

Maaike is een week in de kost bij Astrid, Kenan en Myra in Lyngdal en leert hier zoveel mogelijk Noors. Ondanks de treurige gebeurtenissen in Oslo had ik afgelopen weekend besloten om hier op visite te gaan. Bovendien was er speciaal een familie uit Bergen overgekomen die het volgende deel van mijn appartement aan het renoveren zijn. Enigszins bezorgd ben ik na enkele dagen poolshoogte gaan nemen, maar ondanks dat er al 10 aanhangwagens aan sloophout waren weggebracht, bleek er op vrijdag nog altijd een dak op het huis te zitten. Het leek me niet geheel onverstandig Ed en Willem Bever in het weekend alleen te laten.

Om de route tussen twee punten te berekenen gebruik ik al een paar jaar Google Maps, snel en heel doeltreffend. Ik selecteer de wandewandelroutes (deze zijn gewoon ook te fietsen) en Google berekent voor me dat de afstand naar Lyngdal 98km is. Ik reken voor de eenvoud even met de “birkenesrondetijd” van gemiddeld 23km/uur, kijk naar het weer, zie dat het om ca 13:00 droog zal zijn en besluit te gaan fietsen.
Nu stelde Eratoshenes in de derde eeuw voor Christus (en misschien Pythagoras al eerder) vast dat de aarde niet plat was, maar de satellieten van Google kennen deze theorie nog niet. Dat maakt in het platte Nederland helemaal niets uit,maar hier in Noorwegen gelden toch andere fietswetten. Het bleek een route te zijn met 5 klimmetjes en evenzoveel afdalingen. Qua afstand is een klim even lang als een afdaling, maar gemiddeld fiets je bergopwaarts 8, bergafwaarts 40, dus dat betekent dat je op een dag zo'n 4-5x langer aan het klimmen bent dan aan het dalen. En toegegeven, toen ik na 75km tijdens het beklimmen van de hoogste piek na de zoveelste bocht de natte weg nog steeds omhoog zag lopen, kreeg ik een kleine reflectie: "waar ben ik mee bezig". Maar de route was meer dan de moeite waard en voerde langs vele mooie plekjes waaronder een door de regen prachtig gevulde rivier

Op een route van 100km verwacht ik toch altijd wel wat wild te spotten: welgeteld 1 platgereden rat en vele platgereden padden. Een voordeel, ze liepen niet hard weg.
6,5 uur later en compleet versleten zat ik dan toch aan de koffie en gezellig Noors te praten in Lyngdal

De terugweg op zondag was eveneens erg regenachtig. Met een temperatuur boven de 20 graden en regen maakt het voor mij niet veel meer uit of ik nu een regenjas aan doe of niet, ik word nat. Maar onderstaande bui heb ik toch maar even afgewacht in een verlaten zagerij



Ik kom op de terugreis precies dezelfde "wilde" dieren tegen.
Misschien zal over een paar jaar mijn mening zijn herzien, maar ondertussen vind ik het toch altijd weer genieten wanneer alle bergen glinsteren van het water en er werkelijk uit elke steenporie een watervalletje komt.

En al die prachtige mossen die met hun vele verschillende kleuren groen steeds meer bergoppervlak een zachtaardig uiterlijk geven.
Noorwegen vind ik een prachtig land en om dit te behouden is vermoedelijk nog heel veel regen nodig. Maar in verband met lijfsbehoud en integrering zal ik de volgende keer lekker meemopperen tijdens de lunch. Plannen van een route is dan misschien wel lastig, maar klagen over het weer moet me toch wel lukken als Hollander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten