Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

dinsdag 5 juli 2011

UTO og knott

UTO discovered. Knott squadrons 1, 2, 3 approach from the left side, squadrons 4, 5, 6  take the right side, 7, 8, 9 and 10 take any free place you can find. Invade everything and be so annoying  as possible by hanging in front of eyes with a maximum distance of 2 cm. Use the ears as landing slip and don't forget other bare skin left like the hands. ENJOY your meal...

Op aanraden van een collega ben ik een ronde gelopen bij Homborsund waar bovendien een leuke visplek was.

Toegegeven, het was een leuke wandeling en toegegeven, mijn collega heeft het niet over een tijdstip gehad. Inmiddels kan ik uit ervaring vertellen dat op een warme windstille zomeravond het na 21:00 niet de meest geschikte tijd is om op idyllisch plekjes langs het water te vertoeven.
Ik dacht dat ik bij de torvstrø fabriek een redelijke muggenvuurdoop had gehad, met de bekende, normale vervelend zoemende muggen. Maar hier langs het water jagen deze jongens als groep, beschouwen je als Unidentified Tasteful Object en kunnen je echt knottsgek maken. 



Een knott is een mugachtige en laat zich het best beschrijven als een mond met vleugels. Op de foto wordt een exemplaar beetgehouden tussen twee vingers (die enorme rossige dingen).
Daar waar een "normale" mug zijn overlevingstaktiek heeft verfijnd door nagenoeg onvoelbaar te steken (de jeuk komt later pas), daar zet de knott gewoon zijn tanden in je vlees in de hoop dat je hem niet ziet. De knott is een reus als je kijkt naar de pijn in relatie tot het formaat van het diertje.

Mijn eerste contact met deze beestjes was enkele jaren geleden:
Ik voel iets prikken, ik kijk naar mijn arm, zie niets dus laat het zo
Ik voel nog steeds prikken, ik kijk weer naar mijn arm, maar zie niets dus laat het zo
Het prikt nu echt, er moet iets zitten. Ik leeg mijn oog bijna op mijn arm en zie een spikkeltje van ca 1-2mm. Een knott dus.
In Noorwegen is ook een myggfangermaskina ofwel een muggenvangmachine uitgevonden. Erg effectief, vangt wel tienduizenden muggen in een paar avonden. Ik betwijfel of dat effect heeft. Een mug lijkt me een dier wat zich houdt aan de wet van een verzadigingde oplossing. Verlaag je locaal de concentratie dan stromen er automatisch weer muggen binnen van de aanliggende verzadigde gebieden.
De eigenaar is er in ieder geval achter gekomen dat hij, ondanks zijn goed werkende machine, beter binnen kan zitten.
Zou dit de reden zijn dat veel Noren iets met boten hebben?

(overigens, voor de bezorgden onder jullie, ik slaap al maanden met ramen open en heb nog geen mug binnen gehad)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten