Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

zaterdag 18 juni 2011

Brandalarm

In de verwachting mijn Noors wat verder op te halen kijk ik naar televisieuitzendingen op Internet. Vandaag onder andere gekeken naar uitzendingen over meteorieten en de effecten van de mensheid op de aarde. En daar word je niet vrolijk van. Over 100 jaar is de gemiddelde temperatuur met 7 graden gestegen met verregaande verwoestijning en klimaatvluchtelingen tot gevolg, als we ondertussen niet door een meteoriet van 20m of groter geraakt zijn. 





Ik besluit direct mijn steentje bij te dragen en zet de verwarming uit waarmee ik de was probeer te drogen. Voor een aankomende meteoriet vind ik niet snel een pasklare eigen initiatief.
Alsof  het einde der tijden direct werd ingeluid ging het brandalarm af. Zonder vrouw in de buurt ben ik als man gedwongen heel consequent mijn spullen op 1 plek te leggen, wat zowaar voordeel bood in deze situatie. Ik trok schoenen aan, vond in 1x mijn autosleutels, papieren, portemonnee en telefoon, sloot ramen en deuren  en ging op onderzoek. Beneden trof ik een half aangeklede buurman met de handleiding en code van het brandalarm in zijn hand. Ik heb geen idee waar mijn buurman oorspronkelijk vandaan komt, maar aangezien ik als kleine Nederlander een volledige kop groter ben, vermoed ik dat hij uit Italie komt.
De man mopperde dat het brandalarm verkeerd was omdat hij nooit normaal kon koken zonder dat het brandalarm afging. Hij trok zijn deur open alwaar de kamer blauw stond en de lucht van aangebakken voedsel rijkelijk naar buiten stroomde.

Nu vind ik pizza lekker en kunnen Italianen over het algemeen lekker koken, maar dit leek me een geval van “overhaaste generalisatie”: Het brandalarm gaat af iedere keer als ik kook, dus het brandalarm is fout…
De buurman had blijkbaar vertrouwen in zijn bakkunsten aangezien van zijn kleding de bovenhelft ontbrak.

We hebben een tijdje geprobeerd het alarm te laten stoppen, hetgeen niet ging, Maar al snel was de lucht voldoende opgeklaard, waarna het alarm automatisch ophield. Dat was mooi, dan kon ik weer verder gaan met mijn pastagerecht (veel water, kan moeilijk aanbranden). Pasta, omdat ik zondag namelijk de Birkenes Ronde als toerrijder ga fietsen. De toerrijders mogen al om 8:30 vertrekken en mogen maximaal 10 uur over 93 km doen. De wedstrijdrijders vertrekken om 9:30 uur en gaan er zo’n 2:10 uur over doen. Nu fiets ik altijd stevig door, maar zo’n 45km/uur in een heuvellandschap is iets teveel topsport voor mij. Maar ik heb 1 uur extra, dus als ik heel erg goed mijn best doe en we met meer strevers zijn rond 8:30 zodat we een team kunnen vormen dan komen we misschien gewoon als eerste binnen. De weersverwachtingen zijn er in ieder geval wel naar om een toptijd neer te zetten: regen. Niet veel, maar wel continue. Nou ja, je kunt beter regen uit de lucht hebben dan een meteoriet denk ik dan maar. Toch nog iets positiefs overgehouden van deze doomsday programma's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten