Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

dinsdag 2 december 2014

Elektrisch rijden en bezoek

Een van de gastenkamers in de kelder stond op de nominatie om een groot raam te krijgen. Ik was aan de buitenkant van het huis begonnen, maar nadat het inmiddels 4 weken had geregend heb ik de planning omgegooid en ben maar aan de binnenkant van het huis begonnen. En toen 3 van de 4 muren uit de kamer gesloopt waren op die dag kreeg ik te horen dat we 6 personen op bezoek kregen een maand later... 
Dat wil zeggen dat ik een beetje moet opschieten met de verbouwing.

Inmiddels beginnen we een beetje te wennen aan het elektrisch rijden en ik vind het heerlijk. Het rijdt erg soepel en bovenal stil (in ieder geval toen we nog zonder spikes reden). Nadelen zijn er natuurlijk ook
Het is jammer van de actieradius van 100km in de winter. En jammer dat zo'n auto altijd zelf de wereld erg positief inschat. 
Laatste vond auto dat ik 90 km kon rijden terwijl de routeplanner 61 km aangaf. Dus auto vertelde mij:



Nu pleeg ik alle ingebouwde intelligentie met enig gezonde achterdocht te bekijken, maar met 50% "veiligheidsmarge" moet ik het toch wel kunnen halen. Dat klopte uiteindelijk ook wel, maar de rit zelf verloopt alles behalve relaxed.
De 400 meter tussen ons huis en de weg kostte me al vele km van de totale actieradius en eenmaal op de weg ging het niet veel beter. Toch maar preventief de elektrische verwarming uitgezet (wat niet leuk is bij 4 graden) maar dat leverde weer een paar km extra op. Gedurende de rit bleef mijn actieradius toch echt aanzienlijk harder afnemen dan de dagteller opliep en een paar lampjes uitzetten was ook geen optie want met regen (had ik al gezegd dat het veel heeft geregend hier?) blijft het me verbazen hoe DONKER het in Noowegen is.
Enfin, bij 25 km resterende actieradius moest ik nog 20km rijden en kreeg ik de eerste waarschuwing van de auto. Dat ging nog geeneens zo verkeerd, want ik ging bergafwaarts (dan levert de auto energie terug) en bij 18km had ik weer 28 km over. En 3 km verder had ik nog steeds 27 km over, Ik dacht nog: dit gaat helemaal goed komen. Dat ging het dus uiteindelijk ook wel, maar de positieve instelling aan het begin van de rit verdwijnt compleet als de auto zijn infuus wenst.

Ik weet niet meer in detail wat er allemaal gebeurde, maar bij 20 gaat er nog een piepje of wat af, bij 15 gaan er werkelijk alarmbellen rinkelen en wil de routeplanner je naar een laadstation dirigeren. Hierna stopt de resterende kmteller (met de nodige piepjes) en zie je alleen nog maar streepjes. De auto wil dus geen inschatting meer geven, maar ik moest echt nog 5km rijden terwijl de auto verder in het display aangeeft dat ie nu toch echt
zwaar honger heeft. 

3 km voor huis gaf de ingebouwde routeplanner mondeling aan dan het nu toch echt nog maar 1 optie overbleef en dat was naar de dichtsbijzijnde laadstation...


Ja, dat was me een relaxed ritje. Maar goed, ik ben in onze garage gekomen en sindsdien laden we eigenlijk altijd als we stilstaan. Grappige was wel dat de auto direct ons huis heeft genoteerd als laadstation.

Alhoewel een auto natuurlijk een van de slechtste investeringen is in een mensenleven hebben we na een maand toch al zo'n 200 Euro bespaard, Zolang de tol gratis is gaat best hard met onze Return Of Investment 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten