Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

woensdag 3 juli 2013

Fietstocht Duitsland: Hanzeroute deel 2

Enkele jaren geleden zijn Roland en ik aan de Hanzeroute begonnen, een fietstocht die door Nederland en Duitsland voert. We zijn destijds gestart in de Krim en gefietst naar Luneburg in Duitsland.
In de tussentijd hebben we enkele andere routes gefietst, maar dit jaar hadden we besloten het tweede deel te voltooien en wel omgekeerd, van Berlijn naar Luneburg, een route van ca 1000 km, een afstand die we verwachtten te fietsen in 5 hele en 2 halve dagen
We vertrokken vanaf Bad Bentheim en het begon al spannend, daags voor de route bleken we voor de fietsen in de Duitse treinen te moeten reserveren en er bleek geen plaats voor fietsen te zijn naar Berlijn. Toen hebben we de route omgedraaid en hebben we kaartjes gekocht naar Luneburg en vervolgens een week later vanaf Berlijn terug naar huis.
En zo waren we alsnog op weg.

Dag 1: 23 juni
Deze dag ging lekker. Nadat we om 14:00 met de trein in Luneberg waren aangekomen zijn we de rest van de dag gefietst naar Lubeck, zo'n 115 km verderop. Gemiddeld gezien goede wegen lekker weer en de wind in de rug. Leuke omgeving om te fietsen, niet erg zwaar.

Dag 2: 24 juni.
We reden eerst naar de Oostzee en hierna rechtsaf naar Warnemunde.

Een enkele bui, maar nog altijd redelijk goed weer. Het traject werd echter wel zwaarder met meer boswegen en minder asfalt.

Dag 3: 25 juni.
Deze dag was het weer met een buitje van 70km wat minder, maar nog altijd niet slecht. De temperaturen waren dusdanig koel dat het niet erg was om met regenjas te fietsen. Het wegdek bleek authentiek Oost Duits: lange bospaden en wegen verhard met kinderkopjes of slechte betonplaten.

Bij dit bord vroegen we ons regelmatig af over welke straat ze het hadden. Het was regelmatig meer gat dan wegdek.
En daarmee was dit bord wel heel erg spannend geworden. Als straßenschäde al betekent dat er nagenoeg geen weg is, wat betekent dit bord dan wel niet...

Voor het eerst bereikten we ons gewenste gemiddelde van 175km/dag, maar door combinaties van pittige heuveltjes, tegenwind, veel bospaden en slecht wegdek en een onvindbaar jeugdherberg werd dit een lange fietsdag.

Dag 4: 26 juni.
Vandaag leek het dat men in OostDuitsland echt niet wilde dat de HanzeRoute werd gereden. 3 slagbomen op een rij, vastgetimmerd en geen route eromheen. Althans, natuurlijk lukte het ons wel, maar toch.

Deze dag besloten we ca 30 km van de route in te korten door een deel af te snijden. We eindigde in een leuke Zimmer Frei waar we na "slechts" 142 km aan voorbij reden. Aangezien we voor de andere hotels nog een 30km moesten fietsen en we niet wisten hoeveel bospaden we nog zouden treffen hebben we eieren voor onze geld gekozen en hier overnacht. Het bleek een uitstekende keuze, warm onthaal en een heerlijk ontbijt de dag erna.

Dag 5: 27 juni.
Een fraaie fietsdag die eindigde zo'n 90km voor Berlijn in Protzel. Pittig traject met veel tegenwind, mulle en gladde bospaden en slecht wegdek. Onderstaand een fietspad waar we gelukkig geen tegenliggers troffen.
Onderweg ben ik in een bos nog weggegleden in een diepe plas en zijdelings omgevallen midden in een andere plas. Enigste schade was een deuk in mijn ego en een erg nat pak, maar gelukkig hebben we vervangende kleding in onze zijtassen en zo heb ik me midden in het bos afgespoeld, afgedroogd,  verschoond voordat we verder trokken. Hierna hebben we een alternatieve route genomen om zo snel mogelijk uit het bos te komen en eindigden we om 21:15 bij een erg leuk hotel "Zur Goldenen Kartoffeln" in Protzel alwaar we  heerlijk hebben gegeten en geslapen. Absoluut een aanrader voor iedereen die een goed en betaalbaar hotel zoekt.

Dag 6: 28 juni
De resterende 90 km naar Berlijn en hier een sightseeingtour door Berlijn langs enkele van de hoogtepunten als de Reichstag, Brandenburger tor, CheckPoint Charlie, Postdam en de GedächtnisKirche. Deze laatste konden we overigens niet vinden, terwijl we volgens onze GPS ernaast moesten staan met de fiets. En dat klopte uiteindelijk ook. Het bleek dat het gebouw dusdanig was ingepakt dat het er uitzag als een modern kantorengebouw.

Dag 7: 29 juni.
Met de trein vanuit Berlijn terug naar de Nederlandse grens en vanaf 15:00 de overige 75km gefietst naar het noordwesten, de Krim. De wind kracht 4-5 kwam uit het...noordwesten

Al met al een opnieuw zeer fraaie tocht met de fiets, maar ditmaal vonden we de gekozen route aan de Oostduitse kant meer geschikt voor mountainbikes met brede banden en vering. Desondanks hebben we 950 km af weten te leggen en blijven we Duitsland een mooi fietsland vinden. De resterende vraag is: wat gaan we volgend jaar fietsen?.