Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

vrijdag 22 juni 2012

Cirkelvisie

Een tijd geleden kreeg ik eens enkele Canadese collega's op bezoek in Rotterdam. Omdat Rotterdam destijds nog de grootste haven van de wereld was, zijn ze met een auto de haven afgereden en kwamen daags erna helemaal verbaasd terug. Ze hadden heel lang de borden "havens" gevolgd en zijn van Rotterdam centraal naar de maasvlakte en weer terug gereden. Ze hadden Rotterdam voorgesteld als een grote cirkel met allemaal aanlegsteigers, maar zeker niet zo'n lang en uitgestrekt havengebied. 

Ik moest vandaag vanuit Birkeland wat opsturen met de boot naar India. Het betrof chemicalien en degene die hier een beetje in thuis zijn weten dat transporteren van chemicalien een zaak van lange adem en veel geregel is.
Het bleek mogelijk te zijn om in ieder geval met de boot vanuit Oslo via Hamburg naar Mumbai te komen. Ze vroegen of we dan zelf het transport van de terminal in Mumbai naar de eindbestemming konden regelen. Dat heb ik aan de afnemer voorgelegd, die vervolgens de vraag stelde: 
"waar in Mumbai moeten we het afhalen".
Ik heb dit antwoord doorgespeeld, kregen we te horen dat het
"in Mumbai, de grootste haven van India" was.
Daar kon ik me iets bij voorstellen, maar ik vreesde al dat dit niet het antwoord was waar mijn Indiase collega op zat te wachten.Ik vroeg of ze iets specifieker konden zijn. 
Het antwoord was kort maar krachtig.
"De terminal".
Ik had contact met een bedrijf in Kristiansand en  inmiddels begon ik een vermoeden te krijgen. De Noren hebben misschien ook last van bovengenoemde cirkelvisie. 
"Kristiansand ligt in een groot land, en is een kleine overzichtelijke haven met 1 terminal. Zelf kom ik uit Rotterdam. Als iemand in Rotterdam tegen mij zegt: "de terminal", dan heb ik alsnog een gebied met een lengte van ca 60km om te zoeken en ik vrees dat het in Mumbai niet anders is. Heeft u misschien een adres voor mij?"

Een uurtje later kon ik mijn klant in India tevreden stellen met een adres.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten