Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

donderdag 16 februari 2012

Voorjaarsvakantie


Het is inmiddels 16 februari , time flies. Zo werd het eind januari dan eindelijk wit en de Noren hebben de uitdrukking “snøen har kommet”, wat staat voor “de sneeuw is gekomen” en dit blijft dan ook gewoon een hele lange tijd liggen.  De temperatuur kelderde gemiddeld flink naar beneden en voor de zekerheid hebben nog maar een pallet hout besteld want onze houtschuur raakte in ijltempo leeg.
De ondergaande zon bereikte afgelopen zondag voor het eerst ons huis. "Solen har kommet" ofwel de zon is gekomen. Welgeteld hebben we hier dus 4 maanden geen zon in huis. 
Ietsje later ging de zon in een prachtige rode gloed achter de bergen onder.

En sinds maandag staat de buitenthermostaat plotseling ingesteld op voorjaar.

Krokus (Foto: Cornelius Poppe/SCANPIX)

De smeltende sneeuwdrab op de wegen en fietspaden biedt momenteel geen enkele houvast meer voor de banden. Met de fiets lijkt het alsof ik continue op zand in de duinen rij, ik zwabber af en toe van links naar rechts.
Maaike heeft vandaag een bal op school en ik zou haar wegbrengen. Maar de auto kreeg ik zojuist de heuvel niet meer op.  Met een aanloopje dan? Een stuk achteruit gereden, dan hebben we 50 meter vlak terrein om iets vaart te maken. Dat helpt prima met bevroren gladde ondergrond, maar toen ik voorzichtig het gaspedaal liet opkomen vroeg de auto 2 keer wat ik bedoelde met als resultaat dat ik op wandeltempo bij het begin van de heuvel aankwam. Nee, deze route ging hem niet worden vandaag.
De alternatieven zijn dan een andere weg of “ryggende”, achteruit de berg oprijden waardoor de voorwielen meer druk hebben en minder snel spinnen. De andere weg is de gewone teerweg waar we met ijzel ook al een keer tot stilstand zijn gekomen. Maar gelukkig lukte vandaag de teerweg zonder problemen.
Dus: natte sneeuw=teerweg, ijs/harde sneeuw=gravelweg.

Het gaat de komende dagen flink dooien en de Noorse KNMI voorspelt zelfs regen, storm, onweer en zon. Op de zaak heb ik een hutje kunnen huren in het skioord Gautefall eind februari, de wintervakantie in Noorwegen, de voorjaarsvakantie in de rest van Europa. We hopen dat er nog iets van sneeuw ligt op dat moment. Een voordeel: in ieder geval zijn de wegen dan sneeuwvrij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten