Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

donderdag 11 augustus 2011

Artikel in de krant

Om de taal zo snel mogelijk te beheersen schroef ik mijn woordenschat op door regelmatig in het Noors te schrijven. Bijvoorbeeld voor het werk (bv een presentatie, email of mijn eigen aantekeningen), en zo heb ik ook al 2 artikeltjes geschreven waarvan ik met enige trots mag zeggen dat ze allebei gepubliceerd zijn. Een stuk over orientering wat momenteel op de birkeland-il idretwebsite te vinden is..
Een andere artikel, over de fietsronde Birkenesrunde, heb ik herschreven, vertaald en onder het mom van "wie kent mijn kont in Keulen" naar de krant gestuurd.
(het is overigens wel gevaarlijk om zomaar over "konten" uit te wijden. Ik zie regelmatig jongeren met hun broek op zo'n lage plaats, dat, mochten ze ooit door een niet blaffende hond achternagezeten worden, ze meer overlevingskansen hebben met terugbijten dan met wegrennen)



Sorry, ik was even afgeleid... terug naar de krant. De eindredacteur schreef dezelfde middag nog terug dat het  artikel te groot was voor de de eerstvolgende druk van de krant, omdat deze nagenoeg al vol was. En daar bleef het bij. Tot een collega van me de week erop mijn kamer binnenkomt en een heel verhaal begint over fietsen. Toen hij over meteorieten begon begreep ik dat mijn artikel gepubliceerd moest zijn.
"Je hebt een hele eigen pagina in de krant".
Nou had ik wel een A4 volgeschreven maar ik kon me niet voorstellen dat dit een hele pagina van een krant zou vullen. Zal wel aardig wat reclame om me heen gedrukt staan.
Dus ik die avond naar de winkel om de krant te kopen zodat ik mijn eigen artikel kon lezen (ik heb namelijk geen abonnement op de krant). En inderdaad, 1 pagina voor mij alleen. Geen reclame, alleen ik, met een leuke intro van de krant en verder niets. De journalist had zijn werk goed gedaan. Ik had nergens vermeld waar ik werk, maar mijn werkgever stond vermeld bij het artikel.
Enfin, in Keulen kennen ze me vooralsnog niet, maar hier in Birkeland ben ik inmiddels al aardig wat keren positief benaderd over dit artikel. Weliswaar heeft de krant een oplage van 1600 stuks maar op de een of andere manier lezen aardig wat mensen de krant hier... Familie de Boer is bekend nog voordat we goed en wel in Birkeland wonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten