Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

woensdag 5 juli 2017

Juni 2017

Wat vliegt de tijd toch: juni is alweer voorbij, juli in volle gang
De afgelopen maanden waren op de zaak voornamelijk gericht op het behoud van een goede klant en dat hebben we de eind juni mogen vieren. Niet alleen preferred leverancier, maar zelfs partner!
Na een audit in oktober 2016 had deze klant ons een duidelijke boodschap gegeven en daar hebben we enorm hard aan gewerkt. Een detail was dat de klant enorm viel over communicatie via een gele PostIt wat kon leiden tot een kwaliteitsissue. Vele verbeteringen hebben we doorgevoerd in de informatiesystemen, maar net voor de tweede audit bleek dat de organisatie nog steeds de PostIt gebruikte.
Afbeeldingsresultaat voor postit
Daags voor het bezoek informatiestromen gekoppeld waarbij de informatie automatisch bij de juiste persoon kwam zodat het schrijven van een PostIt meer tijd zou kosten dan de koppeling. En zo "vergat" men uiteindelijk de PostIt in de laatste dag.
"This is exactly what we wanted to see" zei de auditor
Pfjoeiiii, complexe informatiesystemen zijn makkelijker te veranderen dan oude gewoontes

Maar ook thuis stond het werk niet stil. "Grote" klussen waren wat tuinconstructies, tegelwerk en de zonnepanelen. Te beginnen bij de laatste.
Het was me al een paar keer opgevallen dat de centrale unit aangaf dat er 4 van de 5 inverters online waren, maar ik ben niet zo'n actieve volger dus meestal keek ik 's avonds en dan is het vrij gewoon dat er de inverters zich uitschakelen. Maar op een zomerse dag viel me op dat de panelen gemiddeld zo'n 170 kWh leverden terwijl het totaal 1360 kWh bedroeg. Hmm.... 170 x 10 = 1700 en niet 1360
en weer gaf de centrale unit aan dat er 4 inverters online waren.
Dat betekende dus klimmen, testen, uitsluiten, communiceren, nog meer testen, nog meer communiceren, terwijl het probleem vrij duidelijk door de inverter zelf werd aangegeven. Rood knipperen betekent: ik lever geen stroom.... en dat wist ik al.
Leverancier vroeg me twee verschillende experts te raadplegen (gratis) die beide conludeerden wat ik al wist: de inverter is niet te benaderen en waarschijnlijk kapot. Inmiddels had ik de panelen al 3x losgehad...
Leverancier nam contact op met APS in Nederland die vervolgens concludeerde dat de inverters nooit geregistreerd waren en zij dus niets konden doen. En deze mail kreeg ik weer geforward van onze leverancier met de excuses met "jammer" en "erg vervelend voor ons"...
Een korte mail terug met wat ik moest met dit bericht aangezien dit niet mijn leverancier was zette gelukkig alles direct weer op het rechte pad en vier dagen later kon ik een vervangend exemplaar installeren die ook direct werkte. En de gemeende excuses van onze leverancier.
Dan hebben ook wel direct het grote nadeel van de door ons gekozen mini inverters. Een reguliere inverter doet zijn werk op een toegankelijke plaats (meterkast bv). Een mini-inverter is gemonteerd onder zonnepanelen op het dak, dus feest als er 1 kapot gaat. Gelukkig is het uitzicht vanaf het garagedak prachtig

Dan de straatjes
 te beginnen bij de voordeur. Stenen waren hier langzaam aan het verwijnen in de diepte en onder het gras.
Een aanhanger met zand gehaald voor slechts 100 kroner (en het was echt een Noorse eigenaar)
Een dagje stenen schoongekrabbeld en gespiegeld

et voila... tevreden. Na afloop bleek dat Marjolein al het mos tussen de stenen best rustiek vond, maar gelukkig hebben wij de duidelijke verdeling dat zij voor de groene delen in de tuin verantwoordelijk is (afgezien van het gras) en ik voor de meer permanente zaken. (+ gras).
En dus is het mos weg (voor een jaar misschien)
Zo was ons huisje eigenlijk slechts bereikbaar door het gras. Bovendien probeerde het gras ook het stenen halfrondje te overwoekeren.
Tja...als we dan toch niet kunnen slapen midden in de nacht, maar een foto

 Hier heb ik inmiddels het achterste rondje de stenen gespiegeld en ben nu het gras aan het verwijderen
De stukken gras die vrijkwamen heb ik getransplanteerd naar andere delen van de tuin die erg slecht waren
Zand erin, egaliseren, aanstampen en erin leggen.
 Marjolein, kijk eens. Marjolein... Marjolein, MARJOLEIN...

Nou ja, in ieder geval was er een kolonie diertjes in onze tuin wel wakker. Toen ik wat zaken aan het verplaatsen was voor het andere tuinhuisje, kwamen er vele hommels uit dit vogelhuisje om polshoogte te nemen wie het durfde hun te laten schommelen...
Sorry mevrouw hommel, mijn naam is haas ...

Vorig jaar werd het hokje nog gebruikt door meesjes, dit jaar heeft blijkbaar een hommelkoningin gewonnen. Leuk hoor. Overigens lijkt het een slecht hommeljaar. Vorig jaar was het een gezoem van jewelste bij de rodondendron, dit jaar was het enorm rustig, dus we hopen dat deze kolonie wat nieuwe koninginnen gaat opleveren.

Hiernaast nog wat houten constructies

 rekwerk van hout in plaats van touw om de frambozen te beteugelen
 Een houten, verplaatsbare piramide over de deksel van de septic tank

en last but not least een aardbeienstelling
en het is pas juli

Geen opmerkingen:

Een reactie posten