Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

maandag 2 september 2013

Vals brandalarm

In ons vorige huis hadden we enkele malen vals brandalarm meegemaakt, althans...

Aanbakken van voedsel en het niet trekken van de schoorsteen meegenomen dan. En dat gebeurde allemaal overdag, dus geen paniek te bespeuren.
Zo hangen in ons nieuwe huis nu 8 gekoppelde brandmelders. Gaat er 1 af, dan gaan ze allemaal loeien. En dat gebeurde van de week: 's avonds na het douchen liggen we in bed, onze ogen zijn al behoorlijk zwaar geworden en gaat plotseling het brandalarm af. Gelukkig bleek het vals alarm te zijn en lagen we snel weer in bed. Maar het was toch even behoorlijk schrikken.
Daags erna hebben we een evaluatie gehouden: wat ging goed, wat ging niet goed.
Goed: Uiteraard hadden we geen tijd om te klokken, maar volgens ons gevoel stonden we in minder dan 30 seconden buiten de voordeur. dit ging snel en goed
Verbeterpunten:
Ondanks dat de brandweer ongetwijfeld erg veel gewend is, was ik na het douchen nogal onpraktisch gekleed om eventuele hulpverleners te woord te staan.
Ten tweede had ik het gevoel dat het iets met de douche te maken kon hebben. Ik kwam tenslotte hier net vandaan en had verder niets gemerkt in huis. Terwijl Marjolein en Maaike naar buiten gingen  ben ik direct naar de kelder gegaan. Maar dit had ik niet verteld, dus was Marjolein me korte tijd kwijt. Communicatie! Zeg wat je gaat doen.
Ten derde is het handig de autosleutels ergens voor het grijpen te hebben. Op dit moment was het buiten 15 graden, maar vals brandalarm kan ook bij -25 komen. En dan is het toch handig de auto te kunnen starten en weg te rijden van de vuurhaard. Bovendien liggen er dekens in de auto als standaard uitrusting.


Het bleek overigens een brandmelder in de kelder te zijn die ons uit ons slaap heeft gerukt. De reden zijn we nog niet achter, maar ik heb van een collega vernomen dat het zelfs spinnetjes kunnen zijn die nestelen in de detectie van een brandmelder. Koren op de molen der Arachnofobisten dus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten