Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

maandag 5 oktober 2015

Barcelona en padverhuizing

Wij hebben zowaar een 10 jaar oude belofte ingelost en zijn naar Barcelona getrokken.
De reis ging van Kristansand naar Amsterdam en na ca 45 minuten door naar Barcelona alwaar we rond 17:00 in ons hotelkamer aankwamen.
Mooie familiekamer met een uitzicht wat je kunt verwachten midden in het centrum

Diezelfde avond zijn we naar Pedrera van Gaudi gelopen, volgens kenners een voorloper van de drive-inn omdat hier vroeger paard en wagen naar binnen kon worden gereden

's avonds hebben we tapas gegeten en dat was werkelijk heerlijk. Jammer genoeg voelde Marjolein zich door de reis niet heel goed.

Daags erna naar het primaire doel:

Het welhaast bekendste werk van Gaudi: La Sagrada Familia.
Ik had een beetje verwacht dat ze het nu wel klaar zouden hebben als ik zou komen (we hebben ze tenslotte 10 jaar extra gegeven), maar niets was minder waar. De bouwkranen staan nog overal en er wordt in en rondom druk gewerkt..

We hebben kaartjes gekocht voor tijdstip 16:30 en zijn toen eerst naar de haven gelopen

De haven waarin boten van het caliber Saint Tropez niet ontbraken.

Na de haven zijn we overgestoken naar de drukke Ramblas om vervolgens wat te eten in een restaurantje aan placa de Raquel Meller.
Alhoewel ik me al had voorgenomen NIET inktvis met rijst, zwart door de inkt, te eten, vonden mijn tafelgenoten het al spannend dat ik als voorafje arroz negro bestelde in een 3 gangenmenu (voor overigens slechts 10,50 inclusief wijn)
Toegegeven, het smaakte niet slecht, maar ik besloot na een paar happen mij toch te concentreren op de overige 2 gangen.

Na het eten was het toch later dan verwacht en moesten we doorlopen om op tijd terug te komen, wat prima lukte aangezien we nog een half uur over hadden.

Het interieur vond ik prachtig. Veel kleur en natuurlijke vormen. En enorm veel te zien, wat een inspiratie moet Gaudi gehad hebben om dit allemaal te bedenken

De tweede dag was het weer niet wat we verwachten in Barcelona. Regen. Regenjassen hadden we niet meegenomen, maar met 21 graden waarschijnlijk ook veel te warm. Gelukkig konden we paraplu's lenen van het hotel

We zijn naar parc Guell gelopen alwaar we werden gewaarschuwd dat het entreegeld niet geretourneerd werd indien het ging regenen. Die mevrouw wist niet dat we de week ervoor bijna weggespoeld waren in Noorwegen en dat we ondanks regen gewoon onze dingen doen.

Maar parc Guell zelf was ook weer indrukwekkend. Opnieuw respect voor de vele variaties die Gaudi wist te maken met afvalkeramiek uit de fabrieken uit de omgeving. In principe zelfs zijn tijd ver vooruit dus, door hergebruik te maken van kapotte dingen. Maar het resultaat imponeert

En daar was ie dan, de bekende salamander
Hierna nog gegeten in het centrum

en jawel, Paella voor 2 personen.

Daags erna nog wat souveniers en toen aanvaarden we in de middag de terugreis via Amsterdam

We hebben lekker gegeten in die dagen en het eten is er (zeker voor Noorse begrippen) niet duur. Het hotel vroeg een flinke duit voor het ontbijt, maar we zijn geen grote eters en hebben gewoon iedere dag een restaurantje in de buurt bezocht alwaar we voor 1/3 van de hotelprijs heerlijk en gezellig gegeten hebben.
Mensen waren vriendelijk en open, spraken al heel snel Engels   (Hello my friend, how are you today) en het verkeer was minder opdringerig dan in mijn "vooroordeel". Mijn verwachting was vele auto's door rood en die op het zebrapad net voor je kuiten stoppen . De werkelijkheid bleek het tegenovergestelde, we hebben ons geen moment onprettig gevoeld in deze wereldstad. Verschrikkelijk veel brommers, motoren en ook de standaard huurfietsen (voor alleen de mensen uit Barcelona)
Ze hebben hier allemaal parkeerplaatsen getekend op de grond voor deze voertuigen en het zag er geordend uit.
Wel hebben we waarschijnlijk lopend in 2 dagen meer stoplichten gezien dan we de rest van ons leven in Noorwegen zullen tegenkomen.
En een tikkeltje jammer was dat eroveral een rioolluchtje hing in de stad

Eenmaal terug thuis hebben we deze pad maar even verhuisd. We hadden hem al een paar keer zien rondstruinen in de tuin, ook vorig jaar, maar blijkbaar hield hij schuil in de garage. Vermoedelijk vanwege de onuitputtelijke voedselbron (muizen), maar het was de pad in de garage of de dames...