Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

Ben, Marjolein, Femke en Maaike in Noorwegen

zondag 25 november 2012

Noorse Boeken

De Noren vinden de jachtperiode met name erg gezellig, dus de gesprekken in de kantine met jacht als onderwerp begrijp ik nog niet altijd, maar afgelopen vrijdag ging het gesprek over boeken, en om preciezer te zijn: Jo Nesbø en zijn creatie Harry Hole. En hierover kon ik ook het een en ander meepraten, tenslotte heb ik op 1 na AL zijn boeken gelezen, en zelfs de laatste "Gjenferd". På Norsk? vroegen mijn collega's. Ja, in het Noors. De enige die ik nog niet heb gelezen is het derde kinderboek van de serie dokter Doktor Proktor. Kinderboeken? Ja, hiermee ben ik begonnen, GFT, Mathilda, enzovoort. Het eerste Doktor Proktor prompepulver was erg leuk en daarom, misschien niet helemaal nodig mee voor de taal, ben ik onlangs toch begonnen in het tweede kinderboek van Jo. " Tidsbadekar" ging over allerlei zaken in de historie die werden bepaald door de aanwezigheid van de hoofdpersonen Bulle en of Lise. Erg leuk te lezen dat bijvoorbeeld een onbekende fietser de tour de France had opgegeven, maar dat het uiteindelijk dankzij Bulle was dat Eddy Merckx alsnog als eerste over de streep kwam en zijn carrière voortzette als fietser. En dat de slag bij Waterloo helemaal niet verloren was door Napoleon, maar dat ze met zijn allen gewoon naar huis zijn gegaan, moe van al het strijden. Geweldig dat er mensen zijn die dit kunnen verzinnen.

Maar inmiddels heb ik op aanraden van Mar de serie van Stieg Larsson gelezen en eerlijk is eerlijk, het is me een goede serie. En als je me 2 jaar geleden had gezegd dat ik ooit een boek van 700 pagina's zou lezen, dan had ik waarschijnlijk gelachen, maar ik heb er 3 in ca een maand uitgelezen.

Erg goed geschreven een aanrader voor mensen die van crimes en conspiracy theory houden.

Maar nu? Jo Nesbø is uitgelezen, Stieg Larsson is uitgelezen, nu eens kijken welke schrijver mijn volgende favoriet wordt. Ik probeer het nog een beetje te houden in de Scandinavische talen en in de stijl van de twee voorgaande, iemand een idee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten